گردونه

ای ساحل رسیدن،این موج خسته دریاب !

گردونه

ای ساحل رسیدن،این موج خسته دریاب !

پنج نور مقدس

موجودات جهان همه از پنج نور مقدس آفریده شده اند. پیامبر اسلام در این باره چنین فرموده است:
خداوند تعالی ما اهل بیت را هنگامی آفرید که نه آسمان بر افراشته بود و نه زمین گسترده، نه عرشی و نه بهشتی و نه دوزخی. ما خداوند را تسبیح می کردیم آن هنگام که تسبیح‌کننده‌ای نبود. هنگامی که خداوند خواست جهان را بیافریند نور مرا شکافت و از آن عرش را بیافرید؛   پس نور عرش از نور من است و نور من از نور خدا است و من با برتر‌ از عرش هستم.
آنگاه نور علی بن ابی طالب را شکافت و از آن فرشتگان را آفرید؛ پس نور فرشتگان از نور علی بن ابی طالب است و نور وی از نور خداست و نور علی علیه السلام برتر از ملائکه است.
آن‌گاه نور دخترم را شکافت و از آن آسمان ها و زمین را بیافرید؛ پس نور آسمان‌ها و زمین از نور دخترم فاطمه است و نور فاطمه از نور خداست و او والاتر از آسمان‌ها و زمین است.
آنگاه نور حسن را شکافت و از آن خورشید و ماه را آفرید؛ پس نور خورشید و ماه از نور حسن است و نور وی از نور خداست و حسن والاتر از خورشید و ماه است.
آن گاه نور حسین را شکافت و از آن بهشت و حورالعین را آفرید.
پس نور بهشت و حورالعین از نور حسین است و نور حسین از نور خداست و حسین والاتر از بهشت و حورالعین است.
و سپس خداوند از نور حسین، ائمه دیگر را آفرید. آنها علی بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد و حسن بن علی و حجه بن الحسن المهدی علیهم السلام اند.

امام باقر علیه السلام در حدیثی ادامه‌ی ماجرا را چنین روایت می‌فرماید:
سپس خداوند به رسولش فرمود: قسم به عزت و جلالم اگر تو و علی و خاندان شما نبودید، بهشت و جهنم و زمین و آسمان و ملائکه و هیچ مخلوق دیگری را نمی آفریدم.
ای محمد! تو خلیل و حبیب و برگزیده و محبوب‌ترین مخلوق من هستی و اولین کسی که من خلقت را با آن ابتدا کرده‌ام و پس از آن علی و بعد از او ائمه را آفریدم....»
سپس امام باقر علیه السلام فرمود:«ما علّت خلق مخلوقات و سبب تسبیح و عبادتشان هستیم. سبب معرفت خداوند ماییم. پس از آن، خداوند، نور ما را در صلب آدم علیه السلام قرار داد...»

.................
در کتاب ادریس آمده: روزی حضرت ادریس پیامبر، به یاران خود رو کرد و گفت: روزی فرزندان آدم در محضر او پیرامون بهترین مخلوقات خدا به گفتگو پرداختند، بعضی گفتند: او پدر ما آدم است، چرا که خدا او را با دست مرحمت خود آفرید و روح منسوب به خود را در او دمید و به فرمان او فرشتگان به عنوان تجلیل از مقام آدم او را سجده کردند و آدم را معلم فرشتگان خواند و او را خلیفه ی خود در زمین قرار داد و اطاعت از او را بر مردم واجب نمود.

جمعی گفنتد: نه، بلکه بهترین مخلوق خداوند فرشتگانند که هرگز نافرمانی از خدا نمی کنند، و همواره در اطاعت خدا به سر می برند. در حالی که حضرت آدم و همسرش بر اثر ترک اولی از بهشت اخراج شدند. گرچه خداوند توبه ی آنان را پذیرفت و آنان را هدایت کرد و به ایشان و فرزندان با ایمانشان وعده ی بهشت داد.   گروه سوم گفتند: بهترین مخلوق خدا جبرئیل است که در درگاه خدا امین وحی می باشد. گروه دیگر سخن دیگر گفتند. گفتگو به درازا کشید تا اینکه حضرت آدم در آن مجلس حاضر شد و پس از اطلاع از ماجرا، چنین فرمود:

   ای فرزندانم! آن طور که شما فکر می کنید نادرست است.  هنگامی که خداوند مرا آفرید و روحش را در من دمید، بلند شده و نشستم. همینطور که به عرش خدا می نگریستم، ناگهان پنج نور بسیار درخشان را دیدم. غرق در پرتو انوار آنها شدم و از خداوند پرسیدم این پنج نور کیستند؟ خداوند فرمود:" این پنج نور، نورهای اشرف مخلوقات، باب ها و واسطه های رحمت من هستند. اگر آنها نبودند، تو و آسمان و زمین، بهشت و دوزخ، خورشید و ماه را نمی آفریدم."

 

 پرسیدم: خدایا! نام اینها چیست؟ فرمود: به عرش بنگر. وقتی به عرش نگاه کردم، این نامها را مشاهده نمودم: بارقلیطا، ایلیا، طیطه، شبر و شبیر(که به زبان سریانی است یعنی محمد، علی، فاطمه، حسن و حسین). بنابراین برترین مخلوقات این پنج تن هستند.
نظرات 1 + ارسال نظر

سلام-
روزتون بخیر - امروز روز قدس است-
خیلی دلم می خواد از صحنه های روز قدس در کربلا عکس بگیرید و در وب لاگتوت بذارید تا منهم از اونا به عنوان منبع استفاده کنم.
خواهشن از سطح شهر در روزهایی که قدم می زنید یا خرید می کنید، عکس بگیرید. شاید اینکار را کرده باشید. فقط می گویم دوست دارم مردم، مغازه ها، جلوی در هتل، لابی، مطبخ، دست فروشها، بازار، و همه و همه را عکس بگیرید.
دیگر آنکه این مطلب پنج نور مقدس را خواندم. خیلی برایم آموزنده بود.
اما باز هم خواهشی دیگر، لطفا اگر مطلب را از جایی اقتباس می کنید یا عینا بر میدارید، حتمن منبع را ذکر کنید یا لینک بدهید تا مطلب شما علمی تر به نطر برسد و با پشتوانه قویتری برای خوانندگانتان مطرح شود.
دیگر اینکه، خوانندگان وب لاگها معمولا زیاد پر حوصله نیستند چون در معرض دنیایی از اطلاعات در وب قرار می گیرند و دوست دارند که صاف بروند سر اصل مطلب، بنابراین اگر سعی کنیم مطالب کوتاه تر و خلاصه تر بیان شود خیلی در جلب خواننده موفق تر می شویم.
حال اگر شما علاقه دارید که حتما مطلب تمام و کمال نوشته شود، اول- بخشی را با عنوان خلاصه بگذارید و سپس بخش دیگری با عنوان شرح مطلب ارائه دهید.
جسارتن پیشنهادی بود از سوی کسی که خودش هر روز تشنه یادگیری است.
موفق باشید- التماس دعا و مواظب خود و خانواده باشی. احساس می کنم جوان رشید این سفر خانوادگی شما هستید.

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد